Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

maandag 18 september 2017

Together to the Sun

Heel misschien vraag jij je af waar de titel van dit verhaal op slaat. Nou, het is een verwijzing naar een reisorganisatie. Dit bedrijf is sponsor van een wielerploeg. Ik hou er niet van om op mijn blog reclame te maken, vandaar dat ik de naam niet noem.

Wél ben ik van harte bereid om een compliment uit te delen aan deze formatie. Niet alleen voor de dubbelslag van zondag 17 september maar zeker ook voor de successen die eerder al behaald werden. Succes die niet toevallig ontstaan.

De wielerploeg is in een periode van zo'n 18 jaar enorm gegroeid in kwaliteit. (Voor de vrouwenvleugel geldt dat deze sinds 2011 bestaat.)

De ploeg heeft bepaalde principes altijd belangrijk gevonden. Zeker toen Iwan Spekenbrink de leiding kreeg. In de media wordt er vaak gesproken over de missie & visie. TEAM is een sleutelwoord wat vaak genoemd wordt.

Nu ben ik geen insider maar ik denk dat de ploeg inderdaad een team is. 1 team, geen 2! Dus geen mannenteam en een vrouwenteam maar een team met mannen en vrouwen die hier deel vanuit maken.

De basisprincipes zijn voor iedereen duidelijk én men houdt zich hier aan. Wie zich daar niet (meer) aan wil conformeren vertrekt. Renners (en rensters) zijn opofferingsgezind naar elkaar toe. Men werkt hard voor elkaar.

Donar (Groningen), mijn favoriete basketballclub, heeft als slogan "Together". Samen. In de eerste plaats binnen de selectie maar natuurlijk ook iedereen daar omheen. Binnen én buiten de club.

Laat ik mij beperken tot binnen de ploeg: er wordt nogal eens verzucht dat de ploeg, omdat de club geld heeft, de beste spelers heeft. Maar, met goede spelers heb jij nog geen sterk team! Hier is meer voor nodig.

Het seizoen 2015/2016 maakte dit pijnlijk duidelijk. Al vermoed ik dat, omdat wij kampioen van Nederland werden, niet iedereen dat (nog) zo voelt.
  • Garrick Sherman (deels door fysiek ongemak) was niet in staat om voluit te gaan 
  • Ken Brown kwam tekort als leider op het veld 
  • Lance Jeter keerde terug (het ging vanaf dat moment steeds beter maar ik denk niet dat het genoeg zou zijn geweest als hetgeen in februari gebeurde niet zou zijn gebeurd) 
  • Yannick Franke vertrok in februari 
  • Tjoe de Paula kwam in februari als vervanger van Yannick Franke 

De ploeg werd een team. In de zomer van 2016 enkele wisselingen in de selectie (Ross Bekkering keerde niet terug, Drago Pasalic was zijn opvolger). De ploeg werd het afgelopen seizoen nog meer een team. Met drie prijzen als resultaat: de Supercup, de NBB-beker en het landskampioenschap.

Om dit seizoen opnieuw succesvol te zijn is het een voorwaarde dat wij een team zijn! Ik ben optimistisch. Jij ook? Support Donar, together!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten