Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

dinsdag 18 juli 2017

(In)compleet

12 spelers mogen er op een wedstrijdformulier staan.

Clubs (coaches!) willen graag iedere positie dubbel bezetten, wat dus neerkomt op 10 spelers.

Echter, zelden is er sprake van 10 gelijkwaardige spelers. Meestal is er sprake van een rotatie van 8 spelers.

Laat ik daar dan ook maar vanuit gaan. Welke ploegen zijn dan compleet?
  1. Donar (Groningen) = 10 spelers (inclusief 3 jeugdspelers) 
  2. Landstede (Zwolle) = 9 spelers (inclusief 4 "jeugd"spelers) 
  3. Den Bosch = 9 spelers (inclusief 2 "jeugd"spelers) 
Net niet compleet: 
  1. Leiden = 7 spelers (inclusief 2 "jeugd"spelers)
  2. Rotterdam = 7 spelers (inclusief 2 "jeugd"spelers) 
Niet compleet: 
  1. Aris (Leeuwarden) = 4 spelers 
  2. Basketballacademie Limburg = 2 (inclusief 1 "jeugd"speler)
  3. Apollo (Amsterdam) = 1 speler 
  4. Suns (Den Helder) = 1 speler
Wat als het verschillende clubs niet lukt om een complete ploeg samen te stellen? Ik heb al zo mijn bedenkingen bij sommige plannen! 

Suns (Den Helder): 2 buitenlanders (Amerikanen), 3 ervaren Nederlanders die nog niet bij de club spelen, 7 jeugdspelers uit eigen opleiding. 

BaL (voorheen BSW): zal de kern van vorig seizoen willen laten terugkeren. Is Averink kwijt geraakt. Of hun Amerikaanse guard terug zal keren betwijfel ik. De club zou, volgens berichten, voor het nieuwe seizoen meer budget hebben maar ... of er voldoende geld zal zijn om de ploeg te versterken?!? 

Apollo: kiest voor Nederlanders. Die keuze respecteer ik van harte (aangezien de afgelopen paar seizoenen diverse matige buitenlanders de DBL hebben verziekt). De club heeft 2 van haar dragende spelers (van het afgelopen seizoen) zien vertrekken: Sergio de Randamie naar b.s. Leiden respectievelijk Aron Royé naar Donar (Groningen). Hoe gaat men dit opvangen? 

Aris: wil graag met 5 (geldt dit maximum al voor het komende seizoen of pas met ingang van het seizoen 2018/2019?) buitenlanders spelen. Waarom? De afgelopen paar seizoenen waren de buitenlandse spelers in mijn ogen geen goede spelers. Lukt het om Dexter Hope & Craig Osaikhwuwuomwan te behouden? Wordt Bas Veenstra gecontracteerd? 

Leiden en Rotterdam komen beiden (mijns inziens) nog 1 speler tekort. Echter: niet alleen het aantal spelers is van belang om te spreken van een 8mans rotatie maar in mijn ogen zeker ook de kwaliteit van deze spelers! Dan ben ik niet positief onder de indruk van Rotterdam. 

Van de "complete" ploegen: Zwolle heeft meer "jeugd"spelers maar daar staat tegenover dat de spelers die ik niet tot "jeugd"spelers reken gelijkwaardig zijn aan de Nederlandse spelers van Den Bosch. Natuurlijk telt de kracht van de eenheid. Ik ken de nieuwe buitenlanders niet maar de Amerikanen van Den Bosch maken op mij nog geen indruk. In de zin van: zij maken mij nog niet bang. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten