Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

dinsdag 11 april 2017

Excelleren vanuit collectief

Diverse coaches zeiden het al: excelleren vanuit het collectief. Wie waren het? Van Gaal, Boot, Cruyff? Ik weet het zo niet meer. Maar dat het werd gezegd kan ik mij nog wel herinneren.

Donar (Groningen) is dit seizoen tot nu toe de ploeg die de competitie domineert. Twee prijzen wist het team reeds te winnen: de supercup en de NBB-beker (de nationale beker dus). En er was ook al een individuele onderscheiding: Lance Jeter won de Kees Akerboom trofee. 

Vandaag zijn daar diverse individuele onderscheidingen bijgekomen: 
  • MVP (meest waardevolle speler) = Lance Jeter (de point-guard, bijgenaamd 'de generaal', is de speler die in het veld de lijnen uitzet. Eerder won hij deze prijs in 2015.
  • Coach van het jaar = Erik Braal (na Rotterdam (2006) en Aris Leeuwarden (2008) zijn 3e individuele prijs) 
  • 6e man = Arvin Slagter. De aanvoerder van het Nederlands team vertrok in 2014 van Donar naar Den Bosch. In de zomer van 2016 maakte hij (na 2 seizoenen) de omgekeerde weg. Mede vanwege een blessure (opgelopen in de EK-kwalificatiereeks) is hij dit seizoen de eerste invaller. Als hij dit seizoen kampioen wordt met Donar is dat de 5e keer dat hij Nederlands kampioen is geworden: 2011 (Leiden), 2013 (Leiden), 2014 (Donar) en 2015 (Den Bosch) waren de voorgaande successen. 
  • Beste statistieken = Chase Fieler. Volgens sommigen had hij de MVP moeten zijn. Ik koos voor iemand anders, maar kan mij bij het idee wel iets voorstellen. Een efficiëntie van 21,50 is zijn prestatie. 
In de best verdedigende ploeg de volgende spelers: J.T. Tiller (Landstede Zwolle. Verkozen tot beste verdediger. Mijn genomineerden waren Jason Dourisseau (1) en Sean Cunningham (2, op heel korte afstand).), Sean Cunningham, Jason Dourisseau, Mohamed Kherrazi (Leiden) & Thomas Koenis (Leiden).

All-stars: Lance Jeter, J.T. Tiller (Landstede Zwolle), Chase Fieler, Clayton Vette (Landstede) en Drago Pasalic. Ik had gekozen voor Cunningham en Dourisseau in plaats van Tiller en Vette.  

Nu in Mei de landstitel winnen!

Je vindt hier een volledig overzicht van de verschillende individuele onderscheidingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten