Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

woensdag 8 maart 2017

NBB bekerfinale

De bekerfinale 2017 gaat tussen Donar (Groningen) en Landstede basketball (Zwolle).

Op dinsdag 28 Februari plaatsten de Groningers zich voor de finale. Vanavond, woensdag 8 Maart, wisten de Zwollenaren de finale te bereiken.

De wedstrijd Rotterdam vs Zwolle was niet om aan te zien. Beide ploegen grossierden in fouten. Armand Salomon was na afloop teleurgesteld in het resultaat doch trots op zijn ploeg. Hij gaf aan dat zijn ploeg stapje voor stapje dichter bij de top komt.

Hoewel dat waar is, is dat mijns inziens niet de verdienste van de Rotterdammers maar het gevolg van kwaliteitsverlies van de topclubs.

Zelf meet ik ploegen af aan de nummer 1 (in dit geval Donar), en dan is Rotterdam niet dichter bij de top gekomen. Maar Salomon doelt op Zwolle, Leiden en Den Bosch. En dan is zijn bewering juist.

Qua punten als qua saldo in onderlinge duels is Rotterdam nu meer gelijkwaardig aan Zwolle, Leiden en Den Bosch. Ik verwacht dat die trend zich zal voortzetten.

Of dat goed is voor het Nederlandse basketball? Uiteindelijk niet. Ik denk namelijk niet dat het verschil tussen de nummer 1 en de nummer laatst (indien er 8 of meer ploegen meedoen aan de competitie) kleiner zal worden. Noch denk ik dat Rotterdam qua niveau zal gaan concurreren met de nummer 1 (voorlopig zal dat Donar blijven). Evenmin denk ik dat Zwolle, Leiden en Den Bosch beter zullen worden en je dus ziet dat de top en subtop dichter naar elkaar toegroeien.

De top is smaller geworden (van 4 (Donar, Zwolle, Leiden en Den Bosch) naar 1 (Donar)) en de subtop is groter geworden (van 2 (Rotterdam en Apollo) naar 4 (Zwolle, Leiden, Den Bosch en Rotterdam)).

Mochten Aris (Leeuwarden) en Weert uit de DBL gaan dan zal er geen sprake meer zijn van een subtop. Er is slechts sprake van een subtop als er ook sprake is van een groep zwakkelingen. Tenzij Apollo niet kan concurreren met Zwolle, Leiden, Den Bosch en Rotterdam.

Ik sluit niet uit dat de neerwaartse spiraal waar Leiden zich in bevindt zich zal voortzetten. Voor de competitie zou ik het goed vinden als Leiden en Apollo in de DBL samen gaan!

De NBB-bekerfinale van het seizoen 2016/2017 wordt gespeeld in MartiniPlaza, te Groningen.

Vorig seizoen verloren de Groningers (al in de achtste finale (laatste 16)) van bc Apollo (Amsterdam).

Het verging de Zwolse ploeg beter, maar het leverde geen succes op. Zij verloren in de halve finale van Leiden.

Op 27 Maart wordt de finale gespeeld.

Ondanks dat het Landstede ogenschijnlijk veel moeite kostte om de finale te bereiken denk ik dat de beste finalisten zijn: Landstede is de huidige nummer 2 van de DBL, en Donar is de ploeg die nu de lijst aanvoert. Vorig seizoen stonden beide ploegen tegenover elkaar in de finale van de play-offs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten