Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

dinsdag 11 oktober 2016

Buitenlanders

In de Nederlandse basketballcompetitie zijn de buitenlanders overwegend van Amerikaanse nationaliteit. Met (vermoedelijk) Canadezen op de tweede plaats. We noemen deze buitenlanders wel eens Jan-Kees. (Yankees)

Een medewerker van het magazine "Rebound" spreekt zijn/haar blijdschap uit dat Rotterdam basketball heeft besloten om de Amerikaan Peter Alexis weg te sturen en Robert Krabbendam opnieuw te contracteren. Volgens hem/haar zouden meer clubs dat moeten doen.

Ik ben het daar van harte mee eens! Vorig seizoen had Donar Ken Brown, Garrick Sherman, Will Sullivan & Chase Fieler. De eerste drie waren absoluut geen spelers met een toegevoegde waarde, zoals je die van een buitenlandse speler mag verwachten. De eerste twee speelden gewoon heel erg slecht in de ploeg van Donar. (Bij hun nieuwe clubs deden zij het veel beter. Ze kunnen dus wel iets? Hebben ze bij Donar dan erg goed verborgen weten te houden.) Fieler raakte geblesseerd. Omdat ik dacht dat de ploeg toen in de cruciale opbouwfase zat, en 4 weken mij erg lang leken, dacht ik er toen aan om hem te vervangen. Ik ben blij dat de club dat niet gedaan heeft.

Aan het begin van het seizoen had Sean Cunningham nog geen ploeg. Hij werd later gecontracteerd door Donar. Een begin van de wederopstanding. In mijn ogen was het jammer dat de club Stefan Mladenovic (die in de thuiswedstrijd tegen Rotterdam (waar Mladenovic destijds voor speelde) veel beter speelde dan Ken Brown) en Valentijn Lietmeijer niet had gecontracteerd. Van Brown en Sullivan was ik niet gecharmeerd. Sullivan werkte hard, was denk ik een prima teamspeler. Maar hij was gehaald als schutter, en dat heb ik niet van hem gezien.

In de tweede helft van het seizoen werd Tjoe de Paula gehaald. Als vervanger van Yannick Franke. Goede actie! Maar dat hij afgelopen zomer een contract aangeboden kreeg voor een nieuw seizoen? (En Mladenovic op dat moment nog geen club had.) Ik had een andere keuze gemaakt. Te meer omdat de back-up van Jeter op dat moment Tim Hoeve was. Waarschijnlijk zou Cunningham dan invallen (mits Slagter zou starten) maar Sean is geen echte '1'. Tel daar de problematische situatie in Den Bosch bij op. Maarten Bouwknecht terughalen kon echt niet?

Hopelijk haalt Arvin Slagter bij ons (Donar) weer het niveau wat hij eerder bereikte in een ploeg van onze club (kampioenschap 2013/2014)! De afgelopen paar seizoenen, en ook afgelopen zomer in de EK-kwalificatiewedstrijden, speelde hij in mijn ogen niet goed. In dat opzicht vind ik het jammer dat de club Jessey Voorn niet heeft teruggehaald.

Het seizoen is nog niet zo lang bezig (1 ronde). Maar ik vind de buitenlandse spelers van Leeuwarden, Leiden en Rotterdam niet bepaald goed. Dat geldt overigens niet voor al deze buitenlanders. Gregory, Wright en Anderson zijn (redelijk) goed. Maar Koon, Lufile en Draper vind ik matig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten