Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zondag 4 september 2016

Donar @ BG Göttingen

Vandaag, zondag 4 september, speelt Donar een oefenwedstrijd in Göttingen. Tegen de plaatselijke B.G. Deze ploeg staat onder leiding van Johan Roijakkers. In deze ploeg o.a. Leon Williams.

Naar verluidt stond Leon Williams in de zomer van 2015 in de belangstelling van Donar. Of het waar is weet ik niet maar hij tekende toen een contract voor 3 seizoenen bij Den Bosch. Na 1 seizoen is hij daar vertrokken. Ik denk dat dit in ieder geval financieel een verstandige keuze is geweest! (Of Maarten Bouwknecht en Valentijn Lietmeijer niet de mogelijkheid hebben gehad om naar een andere werkgever over te stappen weet ik niet. Voor hen vrees ik toch dat zij financieel moeten inleveren.)

Göttingen speelde zaterdag 3 september een oefenwedstrijd in en tegen Giessen. De ploeg van Roijakkers en Williams verloor met 94 - 70 (50 - 35 bij rust).

In hoeverre je Giessen qua niveau kunt vergelijken met Bremerhaven weet ik niet. Denk dat het sowieso wat appels en peren vergelijken is. Maar ... wellicht dat Donar toch op zijn minst leuk kan opspelen tegen B.G.?

Williams en Jeter voor 1 positie (hoewel spelen met 2 point-guards best mogelijk is) zou misschien onprettig zijn (als inderdaad 1 van de 2 genoegen moet nemen met de rol van back-up). Misschien dat het verschil maakt of het een vaste rolverdeling zou zijn of afhankelijk van de tegenstanders, dus zeg maar verschillend per wedstrijd: Arvin Slagter was in de wedstrijd tegen Denemarken de back-up van Jessey Voorn. Waar velen toch zouden denken dat de aanvoerder onomstreden is als starter?

Ik snap dat de club (coach en technisch directeur) kiezen voor spelers die bekend zijn met de spelsystemen van coach Braal. Maar dat zijn de jeugdspelers (denk ik) niet. Tenzij zij alle drie vorig seizoen al meetrainden met het 1e. Hoe dan ook: kwaliteit lijkt mij belangrijker dan 'plays' kennen. Die 'plays' kun je namelijk leren kennen. Ik had veel liever gezien dat de club voor Stefan Mladenovic had gekozen in plaats van Tim Hoeve.

Hoeve & Koopmans zullen nauwelijks spelen vermoed ik. Hebben (nog) niet de kwaliteit om mannen als Jeter, Slagter, Dourisseau, Cunningham, De Paula en Veenstra te vervangen. Gevolg: deze mannen zullen betrekkelijk veel minuten maken, veel wedstrijden spelen (Donar doet mee aan een Europees clubtoernooi). Met name Jeter & Dourisseau zullen dan (min of meer noodgedwongen) veel speelminuten maken. Een speler als Mladenovic zou er voor kunnen zorgen dat beide spelers (doorschuiven van bijvoorbeeld Slagter naar de positie van small-forward, waar overigens Mladenovic zelf ook kan spelen) meer kunnen rusten. En je hebt een tweede point-guard, een floorleader. Die rol ligt Sean Cunningham minder.

Dat Mladenovic niet meespeelt in oranje (hij zit op de bank) is geen reclame, ik weet het. Onbegrijpelijk dat hij helemaal niet speelt. Van der Horst is toch echt geen betere speler (ik denk ook niet dat het team met Van der Horst beter is dan met Mladenovic).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten