Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

dinsdag 11 augustus 2015

Voorkeur (en waarom)

Mijn voorkeur gaat, bij kinderen die qua leeftijd worden gekoppeld aan het basisonderwijs, uit naar kinderen van de bovenbouw: 11/12 jaar.

Laat ik ten aanzien van onder- + middenbouw de voors en tegens noemen, en dat straks ook doen met de bovenbouw. Ik begin bij de onder- en middenbouw met de voors.

Voor:
- relatief jong en onschuldig
- staan (regelmatig) open voor nieuwe dingen
- zijn speels (en spelen daarom "graag" spelletjes)
- zijn nog niet aan het puberen (met alle gevolgen van dien)

Tegen:
- het aanleren van normen en waarden verloopt (vaak) moeizaam
- hebben een belevingswereld die past bij hun leeftijd: kinderlijk, ze zijn (heel) kinds
- onzindelijkheid komt in deze leeftijdsgroepen vaker voor dan in de bovenbouw (kinderen uit de onderbouw zijn vaker niet zindelijk dan kinderen uit de middenbouw)
- zijn nog niet bezig met hun toekomst, leven in het hier en nu

Nu volgt de bovenbouw. Hier begin ik met de tegens.

Tegen:
- puberaal
- dagen uit
- zoeken grenzen op
- liggen dwars
- willen regelmatig niet meedoen aan spelletjes en andere activiteiten

Voor:
- zijn meer bezig met hun toekomst
- als je tot hen weet door te dringen kun je hen makkelijker normen en waarden bij brengen
- thema's als verliefdheid, voortgezet onderwijs enz. houdt hen al/meer bezig

Voor kinderen uit de bovenbouw geldt voor mij dat de tegens voor mij juist uitdagingen zijn om ze toch mee (enthousiast) te krijgen dan wel te laten gehoorzamen aan de regels die hen gesteld worden.

De aspecten 'voor' die van toepassing zijn op kinderen van de bovenbouw maken mij enthousiaster dan de aspecten 'voor' die van toepassing zijn op jongere kinderen.

Wat betreft jongens vs meisjes: als man sluit ik meer aan bij jongens. Voor mij is het dan een uitdaging om hen te leren dat je niet per sé het alfa-mannetje hoeft te zijn om indruk te maken. Je kunt ook rustig zijn in een groep, kunt lief & vriendelijk zijn voor meisjes/vrouwen (zonder te overdrijven).

Als het gaat om het begeleiden van meisjes is het juist een uitdaging om hun vertrouwen te winnen. (Sommigen hebben zelfs al (ernstige) negatieve ervaringen beleefd.) Maar ook waarschuwen waar sommige jongens en mannen op uit zijn. Omdat ik weet wat er rond gaat in de hoofden van jongens en mannen. Zonder daar op uit te zijn als het gaat om deze leeftijdsgroep!

Het is nu eenmaal vaak zo: mannen begrijpen mannen en jongens. Vrouwen begrijpen vrouwen en meisjes. Als je dat begrip kunt benutten om iemand van een andere groep te informeren over de groep waartoe jij behoort ...

Ik hoop volgend jaar wél kinderen van 11/12 jaar te kunnen én mogen begeleiden. De voorkeur gaat uit naar een groep meiden, maar hierbij is een goede samenwerking met een co nóg belangrijker dan wanneer ik met mijn co een groep jongens zou begeleiden.

Dit jaar heb ik (in de twee weken waarin ik groepen heb begeleid én andere kinderen heb ontmoet) kinderen gezien die ik volgend jaar graag begeleid. Maar er zijn ook kinderen die ik minder graag in mijn groepje zou hebben. Er is echter, van de kids waarmee ik een goede klik had, niemand die ik niet in mijn groep zou willen hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten