Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

donderdag 9 juli 2015

USA - spelers?

Stel (puur theoretisch) dat Sean Cunningham niet terugkeert bij Donar (dankzij een succesvol EK). Wat is voor de club dan het slimste om te doen? Een guard voor een guard (Cunningham)? Of juist een forward/center voor een guard (Cunningham)?

En, zou die nieuwe speler een Nederlander moeten zijn of is het verstandiger om een buitenlander te contracteren?

Nederlander ja/nee?

Allereerst mijn mening over de nationaliteit: in mijn ogen zijn er niet zo veel goede Nederlanders beschikbaar. Kijkend naar een lijst van beschikbare spelers (overgenomen van het gastenboek van Leiden, de lijst is gemaakt door Akif Han) dan acht ik de volgende spelers goed genoeg voor Donar: Dexter Hope, Sean Cunningham, Yannick Franke, Thomas Koenis, Stefan Mladenovic en ik twijfel over Brian Freeman (hem ken ik niet).

Dan denk ik dus dat je moet kijken naar een buitenlander ter vervanging van Cunningham.

Guard ja/nee?

Dan de positie. Met (mogelijk) Mladenovic, Hope & Franke als guards zou ik, aangezien je inside mogelijk bent aangewezen op Bekkering, Koenis en Veenstra, denk ik kiezen voor een inside-speler. Mits de forward posities kunnen worden ingenomen door Billy Clark, Jason Dourisseau en/of DeJuan Wright (vanaf januari).

Een guard, bijvoorbeeld Miles Jackson - Cartwright (afgelopen seizoen spelend voor Aris Leeuwarden), is een optie als het aantal (small-)forwards beperkt is. Risico van Jackson-Cartwright is mogelijk zijn fysieke gesteldheid. Hij speelde het afgelopen seizoen vrij wenig als gevolg van blessures.

J.T. Tiller (afgelopen seizoen speler van Landstede basketball) is minder blessure gevoelig. Maar of hij past in de visie van coach Erik Braal (en technisch manager Martin de Vries)?

Kandidaat voor de positie van (power-)forward/center is wat mij betreft Ryan Watkins (afgelopen seizoen Aris Leeuwarden). Niet zo'n goede verdediger maar wel fanatiek. Aanvallend behoorlijk goed (redelijk scorend vermogen), fysiek sterk (ook een redelijke lengte: 206 cm). Goede rebounder. Afkomstig van Boise state university. Daar hebben wij bij Donar (dankzij Aris!) goede ervaringen mee: Bauscher, Sanchez en (maar hij kwam volgens mij niet via Aris) Jason Ellis.

De komst van Watkins maakt het mogelijk dat een terugkerende Dourisseau en/of blijvende Clark wat 'kleiner' kan spelen waardoor je op de 2/3 meer kracht krijgt.



Lijstje met Nederlandse free agents:
– Mark Ridderhof
– Phillip Bach
– Tjoe de Paula
– Nikki Hulzebos
– Jeremy Ormskerk
– Jan Driessen
– Dexter Hope
– Sean Cunningham
– Sjors Poels
– Joost Padberg
– Patrick Hilliman
– Brian Freeman (Lourdes, Frankrijk)
– Jesse Markusse
– Don Rigters
– Matthew Otten
– Chaed Wellian (Svendborg, Denemarken)
– Kenneth van Kempen
– Jeroen van der List
– Yannick Franke
– Thomas Koenis
– Roman Grigoryev
– Stefan Mulder
– Kevin Landman
– Gian Slagter
– Akeel Eduardo
– Stefan Mladenovic

Geen opmerkingen:

Een reactie posten