Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

dinsdag 5 mei 2015

1 - 1

Ondanks alle aardbevingen in stad én ommeland donderde MartiniPlaza niet als een kaartenhuis in elkaar. Nou is het Groningse gebouwtje dat de thuishal is van Donar dan ook ogenschijnlijk heel wat steviger dan het Leidse kippenhokje.


Van iemand, wiens oordeel ik betrouwbaar acht, begreep ik overigens dat de MartiniPlaza een financieel tekort aan onderhoudskosten had de afgelopen jaren. Maar ... het gebouw maakt op mij een betrouwbare indruk. Iets wat ik van die keet in Leiden beslist niet kan én durf te zeggen.


Dat ons Groninger gebouw niet is ingestort komt niet omdat het legioen zich heeft gedragen als theaterpubliek! De fans stonden regelmatig te springen en te hossen. Het dank stortte niet in maar het dak ging er wel af! Nog voor de wedstrijd was begonnen zat de sfeer er goed in. Er werd lekker geklapperd met "waaiers".


Het gebouwtje (MartiniPlaza) bleek net zo degelijk als de verdediging van Donar. Ook al speelden we defensief niet de gehele wedstrijd even scherp. (We waren bij tijd en wijle (erg) slordig. De kritiek van coach Skelin op zijn spelers "we verdedigden niet goed" vind ik wel begrijpelijk. Maar na zo'n zege wil je de blijdschap onder de fans niet meteen wegnemen met nuance & relativering.)


We boekten een (voor mij toch wel enigszins verrassende) comfortabele zege van 15 punten verschil: 78 - 63. Dat het geen 21 punten werd, zoals in Zwolle, had ik ook niet verwacht. En dat vind ik ook niet bezwaarlijk. We moeten genoeg wedstrijden winnen in een serie. Het doelsaldo is niet van belang.


In de eerste helft, met name het eerste kwart, hadden we (mijns inziens te) veel turnovers. De schuld daarvan werd door sommigen gelegd bij Thomas Koenis. (Die zich afvroegen hoe hij zaterdag 2 mei de beste speler van Donar kon zijn geweest óf dit al hadden verwacht omdat in hun ogen Koenis geen constante factor is.) Nou ... ik vind (met alle respect!) dat de schuld bij de guards lag. Zij gaven slechte passes op Koenis. Qua rebounding was Koenis opnieuw sterk bezig. Met scoren had hij iets meer moeite maar dat kwam ook omdat veel persoonlijke fouten van de lange mannen van Leiden onbestraft bleven (die ondanks dat nog wel in foutenlast kwamen).




Wij (Donar) moeten zélf zorgen dat we ons plaatsen voor de finale. Wie onze tegenstanders worden is van latere zorg. Als Donar-fan hoop ik, gezien een theoretisch thuisvoordeel én daarmee mogelijk meer recette, op een finale Donar vs Landstede basketball máár ... de stand in de halve finaleseries is slechts 1 - 1.


Ontwikkelingen op het gebied van schorsingen (Slagter en Burton) en een blessure (Curry) blijken vanzelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten