Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zondag 26 april 2015

Most Improved Player?

Yannick Franke won de onderscheiding "speler die zichzelf het meest verbeterd heeft". Begrijpelijk. Franke was vorig seizoen, in dienst van B.S. Leiden, een speler die vooral op de reservebank plaats moest nemen (orders van de coach). In het huidige seizoen, als speler van Rotterdam basketball, werd Franke de topscorer van de competitie.


Voor zijn ontwikkeling acht ik het bevorderlijk als hij terugkeert naar B.S. Leiden. Afwachten of hij dan in staat is om een voornamere rol voor zichzelf af te dwingen. (Geen idee of hij vorig seizoen een eerlijke kans kreeg van coach Van Helfteren. Misschien dat Van Helfteren te veel voor zekerheid koos?)


Als fan van Donar ga ik het, zoals je van mij gewend bent (en mogelijk ook van me verwacht) over Donar hebben.


Maarten Bouwknecht heeft zich dit seizoen flink verbeterd ten opzichte van het vorige seizoen. En meer nog (maar dat telt niet mee voor de verkiezing) in vergelijking met de periode daarvoor. In de jeugd (u20) liet Bouwknecht af en toe leuke acties zien maar ook regelmatig minder goede acties. Dan forceerde hij (mijns inziens). Hij speelde zo wisselvallig en tegenvallend dat ik in hem geen betrouwbare eredivisiespeler voor de toekomst zag. Maar ... die mening heb ik bijgesteld. Bouwknecht is nu al een speler die prima mee draait in de rotatie! En wanneer hij de komende jaren blijft groeien dan hoeft de club in de toekomst niet te zoeken naar een Amerikaanse point-guard.


Bas Veenstra kreeg mijn nominatie voor nieuweling van het jaar. Weliswaar stond Veenstra (uitgezonderd vorig seizoen waarin hij herstelde van een blessure) de afgelopen jaren onder contract bij Landstede basketball Zwolle. Maar in die seizoenen speelde hij volgens mij niet heel veel. In mijn ogen te weinig om in aanmerking te komen voor de onderscheiding 'rookie van het jaar'. Als de jury al gelijk heeft om Veenstra niet in aanmerking te laten komen (want de speler die dit seizoen gekozen werd is in mijn ogen geen betere speler dan Veenstra), dan stel ik in ieder geval vast dat Veenstra zich flink heeft ontwikkeld.


Ik vind dan ook dat Donar zou moeten kiezen voor een kern van Nederlandse spelers die afkomstig zijn uit de Groningse jeugdopleiding: Bouwknecht, Veenstra en Mladenovic (na jaren elders in Nederland dit seizoen, op amateurbasis, terugkeert als speler van Donar). En ik ben ook voorstander van het terughalen van Valentijn Lietmeijer (thans speler van Landstede basketball).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten