Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

vrijdag 12 december 2014

De Kings zijn dood? Leve de fans van de Kings!

Nigel van Oostrum en Quincy Treffers hebben de overstap gemaakt van het failliete Den Helder Kings naar Aris Leeuwarden.

Negatievelingen zullen wel stellen: "deze ratten verlaten als eerste het zinkende schip!" Correctie: ze zijn officieus niet de eersten (Jansen en Van der List maakten afgelopen zomer de overstap naar Leiden omdat zij meenden (en tot nu toe terecht) dat ze in Leiden meer financiële zekerheid zouden krijgen). Treffers en Van Oostrum zijn wél de eerste spelers die de Kings hebben verlaten sinds het faillissement is uitgesproken.

Mensen die humaan zijn en respect hebben voor wat deze jongens korte dan wel langere tijd voor de club hebben gedaan zullen hopelijk zeggen: "Het is jammer dat ze naar een andere club zijn vertrokken maar ik geef ze groot gelijk. Een contract levert financieel meer op dan een ww-uitkering. Bovendien wil je graag werken voor je geld. Hoewel basketball je werk is, je bent immers prof, is het ook je hobby, je passie. Die wil je uitoefenen. De toekomst in en voor Den Helder is helaas erg onzeker. Als je al mag uitgaan van zekerheid dan is de conclusie: het komt niet meer goed. Op korte termijn geen doorstart noch op lange termijn. Er is geen vertrouwen, het is al te vaak misgegaan in Den Helder. Ik wens ze heel veel succes en plezier toe!"

Hier en daar vallen reacties te lezen dat men hoopt dat basketball niet overal verdwijnt. Die hoop deel ik. Maar ik durf wel te stellen dat de realiteit is dat, gezien het gebrek aan professionaliteit, Nederland niet geschikt is voor een eredivisie die bestaat uit meer dan 6 clubs (op dit moment zelfs maximaal 4: Leiden, Den Bosch, Zwolle & Groningen).

Respect voor fans van de Kings die totdat het faillissement daadwerkelijk een feit was achter hun club zijn blijven staan! Ik betreur het dat er dit seizoen geen wedstrijd Den Helder vs Donar meer zal worden gespeeld. Een bezoek aan de lounge, met diner én hapjes gemaakt door FvdV, gaat niet plaatsvinden.

Spelers en coaches kunnen denk ik wel een nieuwe werkgever vinden (Treffers en Van Oostrum hebben die reeds gevonden), maar hoe zit dat met de banen (en dus inkomsten) van anderen? Ik leef met hen mee! Al ken ik bijna niemand van de gedupeerden. Toevoeging: Aron Royé keert terug bij Apollo. Mogelijk gaat ook Sergio de Randamie (via een omweg (Donar, Zwolle en tot slot Den Helder) terug naar Apollo.

Zou voor Aris mooi zijn als ook Jaumin de Friese club gaat versterken. Met alle respect: maar ik denk dat niet alleen de smalle selectie en het gebrek aan kwaliteit onder de spelers het probleem is. Denk dat de ploeg meer beperkingen heeft en daarom zo slecht presteert.

Sergio de Randamie, Aron Royé, Patrick Hilliman enz. Het ga jullie hopelijk goed in de nabije toekomst. Ik wens jullie heel veel geluk en succes toe.

Voor het Nederlandse basketball hoop ik dat men nu eindelijk eens de les geleerd heeft! Het moet er voortaan heel anders aan toe gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten