Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

dinsdag 28 oktober 2014

Aanwinst en versterking

Enige tijd geleden (d.d. 21 oktober) schreef ik dat Donar een versterking heeft gekregen. Dit bericht werd verspreid maar slecht gelezen. Nergens in het artikel werd het woord contract gemeld. Media die in hun berichten dat woord hebben gebruikt, en aangaven dat ik dat zou hebben beweerd, die hebben daar de plank misgeslagen.

Het is echter zo dat, zo is mij ter ore gekomen, coach Skelin in Stefan Mladenovic (de international die de selectie nu is komen versterken) een kwaliteitsverbetering voor de gehele ploeg ziet. Ik denk dat je daar niet over kunt twisten.

Lance Jeter is overduidelijk een aanwinst voor de ploeg. Hij is een speler die het spel kan opbouwen én verdelen. Iets wat Maarten Bouwknecht tegen de (sub)toppers nog niet kan. Je mag het hem, 19 jaar en bezig aan zijn tweede seizoen in de eredivisie, niet kwalijk nemen. Weinig ervaring, en de rol van point-guard is er een waarvoor je behoorlijk wat dienstjaren op hoog niveau nodig hebt om deze goed te kunnen invullen. Sean Cunningham, point-guard van de nationale A-selectie, is eigenlijk geen point-guard. Hoewel ik hem ook niet echt een shooting-guard vind (als ik hem vergelijk met een Jessey Voorn en een Valentijn Lietmeijer die dat in mijn ogen wél zijn).

Vanavond, dinsdag 28 oktober 2014, speelden we een thuiswedstrijd tegen het Fries Aris uit Leeuwarden. Een wedstrijd die gewonnen moest worden om de positie op de ranglijst een aanzienlijk positiever beeld te geven. Dit is gelukt. Aanvallend speelden we beter dan in de voorgaande wedstrijden (ook relatief gezien!), verdedigend moet het nog veel scherper worden. Mijns inziens is Aris een zwakke ploeg (slordig in hun aanvallen (circusbasketball) en zeer matig in verdedigen). Ik zou dan ook niet willen uitbarsten in een hosanna-stemming.

Maar, dat de ploeg, wanneer de spelers aan elkaar gewend zijn, mee moet kunnen doen om een plek in de top 4, daar twijfel ik niet over. Een of twee extra versterkingen (een grote forward en een center/forward) geven zelf een behoorlijke kans op plaatsing voor de finale. Maar ... dat zeg ik vroeg in het seizoen.

De scheidsrechters waren traditie getrouw bagger! Een van de schrijnende missers was het geven van een dubbelfout waardoor Bas Veenstra niet meer aan het spel mocht deelnemen. De arbitertjes hadden dit moeten oplossen met een waarschuwing. Beide spelers gaan de fout in, streep het nadeel (of voordeel zo je wilt) tegen elkaar weg, en deel geen P's uit. Wanneer het voor beide spelers hooguit de 3e P zou zijn (het was in het laatste kwart) dan kan je ze nog wel geven maar nu heeft het geven van de P de uitsluiting van een speler tot gevolg. Slechte keuze. En dat zeg ik niet omdat er nu van de 2 spelers uit het veld werd gestuurd, en dit een speler van Donar is geweest!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten