Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

donderdag 24 juli 2014

Klein of Groot

Zoals ik schreef in het stuk oh Canada lijkt het mij prachtig om in het seizoen 2014/2015 (en daarna) te beschikken over een 'frontcourt'-duo Ross (Steve Ross) & Ross (Ross Bekkering). Lekker Ross-en!

In zojuist genoemd artikel heb ik het over een eventuele aanvulling op dit duo door Thomas Koenis. Omdat ik in eerste instantie uitga van een aanvulling door een small-forward (bij voorkeur Quentin Pryor (want Dourisseau speelt immers voor s Oliver baskets met ingang van het seizoen 2014/2015)).

Op diverse sites wordt Steve omschreven als een guard/forward. Een 2/3. Steve heeft op die posities vaak een lengtevoordeel. Qua snelheid (beweeglijkheid) is hij daar niet in het voordeel, soms zelfs in het nadeel. Vanwege de kwalificatie van zijn positie zou het niet logisch zijn om Steve als power-forward te laten spelen. Maar, hij is sterk. Heeft een redelijke lengte (201cm) en zou, als hij enigszins naar buiten stapt, diverse tegenstanders kunnen aftroeven op snelheid. En hij heeft een goed schot. Steve zie ik zo'n rol liever vervullen dan Dan Coleman.

Ross (Bekkering) is slechts enkele centimeters langer (203cm) wat voor een center relatief klein is. Al was Travis Reed nog iets kleiner: 201cm. Ross zou ik zelf het liefst als power-forward gebruiken maar hij kan center spelen. Dat deed hij vorig seizoen bij ons (Donar) en daarvoor bij Leiden. Bovendien vind ik dat je moet kijken naar het grotere plaatje! Welke ploeg is het sterkst? (En hoe zou de balans tussen starting-five & bank moeten zijn?

De vraag klein of groot speelt daarin ook mee. Wat dit inhoudt? Het is heel letterlijk: speel je met kleine spelers of grote spelers. Als ik uitga van een gewenste selectie (Mladenovic, Van der Horst, Bouwknecht, Lietmeijer, Van der Laan, Pryor, Veenstra, Ross, Weijs, Osaikhwuwuomwan, Bekkering, Koenis) dan bedoel ik de keuze tussen het vijftal Mladenovic / Van der Horst, Pryor, Ross, Bekkering, Koenis / Weijs óf het vijftal Mladenovic / Van der Horst, Lietmeijer / Mladenovic, Pryor, Ross en Bekkering.

Afweging is afhankelijk van wat je wilt: offense of defence, scores inside of driepunters, rebounds of steals enz. Nu geef ik meteen toe dat dit slechts enkele criteria zijn én dat je deze ook nog moet nuanceren. Hoofdlijn blijft: welk voordeel wil je behalen met je keuze en wat ben je bereid om weg te geven? Want je kunt als coach wel het credo hebben: we geven niets weg! Maar je geeft altijd iets weg.

Vervelend om zo'n keuze te moeten maken? Eh wellicht. Maar ik bekijk het liever positief: het is fijn als je die keuze kunt maken. Het geeft aan dat je verschillende mogelijkheden, meerdere wapens, hebt. Als je een 'one trick pony' bent, zoals de PVV, ben je kwetsbaar. Afhankelijk van de grillen van het moment, de vorm en waan van de dag. Of je zo'n arsenaal kunt verzamelen hangt af van wat je te bieden hebt. Een schrale troost: dat hoeft niet alleen geld te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten