Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

donderdag 1 mei 2014

Strike vs strike?

GasTerra Flames is het  thuisvoordeel op dit moment kwijt. En de manier waarop dat vanavond gebeurde loog er niet om. De oorzaak / oorzaken zijn onduidelijk. Ik heb een bepaalde vraag niet gesteld omdat ik niet verwacht daar een antwoord op te krijgen. Ondanks dat iemand die ik sprak aangeeft dat hij van een bestuurslid de bevestiging kreeg betreffende het gerucht dat ... de spelers hun salaris niet hebben ontvangen. Het gerucht deed vanavond, in de hal, de ronde dat de spelers om die reden zo slecht hebben gespeeld. Een bericht dat ik in de rust te horen kreeg van een Leidse fan (hij had gesproken met een Groninger).

Wij (deze Leidse fan en ikzelf) kunnen ons eigenlijk niet voorstellen dat de spelers zo ad hoc denken en handelen. De kans dat zo'n pressie-actie helpt is klein. De kans dat je daarmee je eigen carrière om zeep helpt is groter. Zorg er, met het oog op het volgende seizoen, juist voor dat je in de play-offs goede prestaties levert en goede statistieken neerzet. Dan ben je interessant voor clubs. Toevoeging: het is wel goed mogelijk dat een dergelijk arbeidsconflict (als daar inderdaad sprake van is!) zorgt voor een deuk in de mentaliteit. Spelers zijn minder scherp, minder goed geconcentreerd. Het vertrouwen neemt op een bepaalde manier af. Echter: de ploeg wekte vanavond gewoon de indruk niet te willen! En dát begrijp ik niet. Of er nu wel of geen sprake is van een interne crisis.

Het was dramatisch, spreekwoordelijk huilen met de pet op. Maar: ik huilde niet en ik droeg geen pet. Er straalde totaal geen inzet vanaf, waardoor ik uiteindelijk apatisch zat te kijken hoe we ons lieten afslachten.

Wat ging er aan de zijde van Donar allemaal mis?
1. waardeloos verdedigen
2. zeer weinig rebounds pakken (offensief en defensief)
3. zeer veel turnovers door slechte passing, en niet door goed verdedigen van Leiden
4. geen concentratie
5. geen focus
6. geen inzet
7. geen strijd voor 'lose balls'
8. geen team
9. tactisch zeer dom gespeeld:
- pick & roll verkeerd uitgevoerd
- te ver uitstappen om te 'hedgen'
- geen rotatie
- voortdurend weggeven van 'mismatches'

Leiden was veel fanatieker, leverde veel meer strijd. Hun spelers doken naar de grond om een bal te grijpen, hun spelers stonden wél te duwen & trekken in de rebound-duels, hun spelers renden wel terug op het moment dat de ploeg moest omschakelen van aanval naar verdediging.

Op de tribunes werd regelmatig verwijtend gereageerd op de drie arbiters. Vanavond was dat zeer onterecht. Sterker nog: Donar kreeg vaker ten onrechte het voordeel dan Leiden. De nederlaag lag ook absoluut niet aan de drie scheidsrechters, zij floten goed tot zeer goed. Ik ben niet zo'n voorstander van rapportcijfers maar in dit geval (om een beeld te geven): Antio Sinterniklaas 8,0; Nico Zwiep 8,5 en Joske Kuut 9,5. Zulke positieve waarderingen heb ik volgens mij nog niet eerder gegeven. (Dat verdienden de scheidsrechters ook niet.) Maar: als ze hun werk goed doen, vind ik, moet dat ook gezegd worden.

De Leidse fans hielden er enkele ludieke kreten op na. En, in diverse gevallen hebben ze nog gelijk ook. In een artikel in de Weekkrant Groot Groningen schrijft Bob van Oosterhout dat Donar een hoofdsponsor moet kunnen vinden. Ja, maar volgens mij 'mist' hij iets: het imago van de club is (door het verspelen van het gehele eigen vermogen in het tijdsbestek van 1 seizoen) slecht. Dat schrikt potentiële geldschieters af. Als kandidaten de boekhouding te zien krijgen, en daaruit blijkt dat er één of meer lijk(en) in de kast zit(ten) dan zullen zij niet bereid zijn om sponsor te worden. Recent deed het gerucht de ronde dat de club te maken heeft met een belastingschuld van meer dan € 100000. Vet op de ribben? De club dient nota bene de finale te halen om het 'break even point' te halen. Bij een uitschakeling in de halve finale wordt het seizoen afgesloten met een tekort.

Als Flames er zaterdag niet in slaagt om te winnen in Leiden dan zie ik het niet gebeuren dat we de finale gaan halen. Wie ik dat allemaal kwalijk moet nemen weet ik niet, maar mocht het zo ver komen dan baal ik enorm. En dat is een eufemisme.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten