Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zondag 4 mei 2014

Play-offs

Het is een cliché, een bekend stokpaardje: play-offs basketball is anders dan basketball in de reguliere competitie. Dat 'Donar' na het reguliere seizoen op de 1e plaats stond, en in de laatste weken de nationale beker won, werd her en der bestempeld als dé aanstaande kampioen. In de play-offs zou de ploeg niet kunnen verliezen. De ploeg zou zeker weten de dubbel gaan pakken.

Wat de exacte oorzaak is / oorzaken zijn weet ik niet, daar kan ik alleen maar naar gokken. Vermoedelijk:
1. gebrek aan wedstrijdritme (dat is niet iets wat je in de play-offs nog corrigeert door spelers, die niet in de wedstrijd zitten, te laten spelen!)
2. gebrek aan druk in de laatste weken (Donar was al weken zeker van de eerste plaats in de DBL, Apollo mocht geen moment in staat worden geacht om van Donar te winnen)
3. gebrek aan chemie (spelers die in of vlak voor de play-offs terugkeren in de ploeg)

Ik snap dan ook niet waarom tijdens het reguliere seizoen jongere, minder ervaren spelers niet meer speelminuten hebben. Dat hebben je nodig om zich te ontwikkelen zodat je ze later in het seizoen ook kunt gebruiken. Tijdens de eerste wedstrijd van de halve finale speelde Yannick van der Ark ongeveer 1 minuut mee (de totale wedstrijd duurde 40 minuten) en kwam tot 2 punten (100% field goals). Hij had al vroeg in het eerste kwart ingebracht moeten worden. Om zo'n 35 minuten te spelen. Want de spelers die vaker spelen presteerden heel erg slecht.

Waarom het spelers ontbreekt aan een over mijn lijk mentaliteit? Waarom spelers niet in hun systeem hebben "Het kan zijn dat jouw ploeg wint, al doe ik er alles aan om dat te voorkomen, maar jij verlaat in geen geval levend het veld!"? Omdat dit in Nederland niet geaccepteerd is. Wij keuren het af als sporters dat denken en in hun gedrag vertonen.

Dat is zeer spijtig. Want om die reden, dat gemis, ontbreekt het te vaak aan succes. Succesvol zijn is een keuze. Dat is een beloning van de juiste dingen doen. Ik luister nu naar een uitzending van radio Noord en vraag me af waarom tijdens het seizoen niet vaker wordt geoefend op het lezen van opties. Oefen op het feit dat je je gewenste spel niet kunt spelen en dus oplossingen moet zoeken!

Financiële problemen zijn geen zaken waar de ploeg zich mee bezighoudt. Da's positief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten