Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

dinsdag 21 januari 2014

Plichtmatige zege

GasTerra Flames heeft, geheel volgens verwachting (al bewees Weert afgelopen weekend dat zelfs een ploeg die dit seizoen al bijna 20 wedstrijden op rij verloor kan winnen van de nummer 1/2 van de competitie), vanavond in de MartiniPlaza gewonnen van Rotterdam basketball college.

Het was, op enkele leuke dunkjes na, absoluut geen sprankelende wedstrijd. Daarvoor ontbrak de scherpte. Het resulteerde vooral in veel turnovers en (zeker in de eerste helft) weinig rebounds.

1. 22 - 9
2. 38 - 26 (16 - 17)
3. 62 - 35 (24 - 9)
4. 79 - 50 (17 - 15)

Tussenstanden:
3 - 4
time-out: 14 - 9
time-out: 23 - 22
time-out: 28 - 24
time-out: 48 - 33
time-out: 67 - 35
time-out: 76 - 41

De arbitrale leiding van deze wedstrijd werd gedaan door Nico Zwiep, Frans Harryvan en (de voor mij, als ik het me goed herinner (maar ik ben al wat dagen ouder geworden), voor mij onbekende S. Lauret.

Deze mevrouw Lauret begon erg rustig. Ze floot in de eerste 3 minuten in het geheel niet. Ik vond dat té timide. Maar ... na haar eerste beslissing (loopovertreding) kwam ze los. Niet dat ze heel veel floot. In tegendeel. Maar ze straalde vertrouwen uit, floot gedecideerd, en de meeste 'calls' waren correcte beslissingen!

In de laatste minuten had ze echter drie beslissingen die in mijn ogen niet juist waren: ze floot drie keer in het nadeel van Donar terwijl er in twee van deze gevallen sprake was van 'afklemmen' (de nummer 7 van Rotterdam deed zijn arm om de middel van een Donar-speler om deze zodoende bij de bal weg te houden tijdens de dribbel) en in één geval van doordringen. Jammer dat ze hier (mijns inziens) zo opzichtig mis zat. Niet te min presteerde ze veel beter dan haar twee collega's.

Graag zie ik haar vaker fluiten. En dan samen met Joske Kuut (op dit moment de beste scheidsrechter van Nederland) en Ferdinand Toemeungte. Zij zijn schoolvoorbeelden van hoe het wél moet.

Ik blijf het jammer vinden dat jonge spelers als Yannick van der Ark en Maarten Bouwknecht zo weinig minuten meespelen. Nou beging Maarten Bouwknecht wel een domme persoonlijke fout. Hij kreeg terecht een reaching foul tegen. Snelheid maken, voor je man komen, een turnover of defensieve rebound forceren dát had hij moeten doen. Dergelijke weinig slimme keuzes werden overigens ook door de andere spelers gemaakt.

De ploeg speelde wel als TEAM, daarover geen klacht. Maar het niveau was niet goed. Aanvallend ging de bal in te laag tempo rond, is er te weinig beweging van de spelers zonder bal en zijn er juist te veel turnovers. Verdedigend is er te weinig agressie, we geven te veel ruimte & kansen weg.

Als je ook de ploegen uit de top 3 onder de 70 punten moet houden dan betekent het dat je tegen ploegen als Rotterdam beter moet kunnen presteren dan gisteravond gebeurde. 50 punten is op zich niet eens zo veel maar gezien het vertoonde spel van 'Donar' waren het er absoluut te veel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten