Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

donderdag 12 september 2013

Mijn voorbeschouwing op het seizoen 2013/2014

Een collega-fan heeft op zijn site geschreven welke ranglijst hij voorspelt voor de reguliere competitie. Ik zal u deelgenoot maken van mijn gedachte.

Den Helder Kings wordt door sommigen gezien als 'dark horse', als nieuwe topploeg, als titelkandidaat, als ploeg die zich kan meten met Leiden, Den Bosch en Groningen. We zullen het gaan zien.

Ik verwacht in ieder geval weer een drietal ploegen die gaan strijden om de eer 'geen laatste worden!': Rotterdam, Weert en Apollo Amsterdam. De Limburgers doen het dit seizoen met een ploeg die alleen maar uit Nederlanders bestaat. De guards uit de USA zijn deels vervangen met de komst van Jeremy Ormskerk. Verder hebben ze een nieuwe coach: Niels Vorenhout. Apollo heeft ook een nieuwe coach: Hakim Salem.

Dat Berend Weijs bij Apollo is gebleven is niet zo onbegrijpelijk. Financiële redenen spelen een rol. En, in hoeverre is er voor hem een leuke rol weggelegd bij een ploeg die kan worden beschouwd als een stap omhoog?

Ook in Rotterdam een nieuwe coach: Ferry Steenmetz. De relatie tussen coach en spelers lijkt nog niet goed te zijn. Het spel van de ploeg is, volgens mensen die hen zagen spelen tegen GasTerra Flames, erg matig. Maar wel ruw (hard). Onsportief zelfs in de ogen van velen. Ik heb die wedstrijd niet gezien, afwachten hoe het spel zal zijn in de competitie.

10. Rotterdam
9. Weert
8. Apollo

Een brede middenmoot. Aris Leeuwarden, Landstede Hammers Zwolle, Magixx Wijchen en ??? zullen de plekken 4 tot en met 7 gaan bezetten. Aris is, zo lijkt het, flink verzwakt door het vertrek van diverse spelers.

De ploeg haalde vorig seizoen de finale maar een grote sponsor kwam er niet. Buitenlandse en Nederlandse spelers vertrokken. Zo ging Whit Holcomb Faye naar Leiden en Valentijn Lietmeijer naar Zwolle.

Zwolle haalde naast de talentvolle schutter ook een Nederlandse power-forward: Sergio de Randamie. Als De Randamie er in Zwolle in slaagt om het niveau te halen wat hij wel in huis heeft, dan kan de ploeg ver komen. In Groningen draaide De Randamie geen goed seizoen. En daar was mijns inziens al sprake van toen Salem nog de coach was, nl. in de eerste wedstrijd was het al niet goed.

Magixx heeft twee jonge Nederlandse guards gecontracteerd. Waarvan er 1 als small-forward zal gaan spelen (Mladenovic)? Dimeo van der Horst wordt gezien als de nieuwe startende point-guard. Ik hoop voor hem én het Nederlandse basketball dat dit goed zal gaan. Oranje speelde de EK-kwalificatie met Cunningham als point-guard. Ik vind Cunningham een matige speler. Van Van der Horst verwacht ik, zeker voor de komende paar jaar, meer. Jammer dat Mladenovic niet in aanmerking lijkt te komen voor een rol als back-up point-guard. Naast een rol als startende 2/3.

Nick Oudendag lijkt mij als power-forward niet beter dan Sergio de Randamie (Zwolle) maar dat geldt dan wel voor een SDR die top is. En, dat is vooral een mentale kwestie.

De ploeg met vraagtekens. Ik zit in dubio. Leiden of Den Helder? Leiden heeft in mijn ogen de veel betere coach. Van Josh Duinker verwacht ik toch ook wel wat. Hij is geen goede schutter van vrije worpen? En zijn linkerhand is volgens een fan zwak. Mike Schachtner, een goede schutter (lange small-forward) keerde terug. Tyler Tiedeman was gewenst? In de play-offs speelde Schachtner toch goed. In Groningen moeten we nog afwachten hoe Coleman het gaat doen. Want die heb ik nog niet zien spelen.

Den Helder contracteerde o.a. Rogier Jansen en Ties Theeuwkens. Deze Nederlanders, vooral Theeuwkens, worden in mijn ogen regelmatig overschat. Als Jansen, zoals bij Donar, niet het niveau haalt wat hij zou moeten kunnen halen, dan heb je er weinig aan. En, hoe zal het qua team zijn? Jaumin leek het vorige seizoen regelmatig in onmin te leven met zijn spelers. Vooral met Jeroen van der List, die wel gebleven is.

Nog even over Leiden en Den Helder: Leiden op 4, Den Helder op 3. Echt een lastige beslissing. Ik heb deze genomen omdat ik denk dat Den Helder Kings in de breedte een sterkere selectie heeft. Als ik de spelers beoordeel. Maar ... spannend wordt het wél want de kwaliteit van coaching speelt zeker een rol.

Of Den Helder voordeel heeft van het feit dat ze niet spelen in een Europees bekertoernooi en daarom veel minder reizen en wedstrijden hoeven te spelen? Dat zal voor de reguliere competitie mogelijk van invloed zijn, maar in de play-offs kan het juist een voordeel zijn dat je Europese wedstrijden hebt gespeeld. Daarbij: de spelers van Leiden hebben met de nationale selectie al leuke ervaring opgedaan met reizen. Aankomen op de dag van de wedstrijd. Nauwelijks uitgerust aan een wedstrijd beginnen.

Voormalig basketballcoach (niet van Leiden) meneer Boot liet zijn ploeg op de dag van de wedstrijd nog voluit trainen.

7. Aris
6. Zwolle
5. Magixx
4. Leiden
3. Den Helder

De strijd om plek 1 en 2 zal, ondanks dat Flames ('Donar') de eerste maand niet zal kunnen spelen met enkele mannen die worden gezien als de starters van de ploeg tijdens de play-offs, gaan tussen Den Bosch en Groningen.

Het later kunnen inpassen van Slagter en Voorn zal zeker van invloed zijn op het teamproces. Aangezien de basis zonder hen toch behoorlijk sterk wordt geacht, en de langere mannen (Coleman en Craig O.) wel vanaf de eerste ronde zullen kunnen meespelen zullen de resultaten denk ik vanaf de eerste ronde vergelijkbaar zijn met de concurrentie. Ook als Groningen in de eerste wedstrijd (uit) tegen Leiden verliest.

Den Bosch heeft weliswaar een nieuwe coach (Sam Jones) maar hij kent zijn spelers wel. Spelers die elkaar ook kennen.

Groningen doet het in het nieuwe seizoen met Ivica Skelin (die is gebleven). Zelf ben ik nog niet zo overtuigd van diens kwaliteiten. Het halen van goede spelers is geen garantie. Een point-guard rechtstreeks vanaf de universiteit (vanuit de NCAA)? Wat ik van deze jongen heb gezien was niet in positieve zin indrukwekkend. Potentie lijkt hij wel te hebben maar hij forceerde veel en zijn verdediging is matig.

2. Groningen
1. Den Bosch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten