Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

vrijdag 20 september 2013

Jones & Van der Holst

De head-coach (Jones) en assistent-coach (Van der Holst) van EBBC spm Shoeters Den Bosch. Van der Holst was tot voor kort werkzaam als coach binnen het opleidingscentrum van EBBC (dat blijft hij doen), Jones was de afgelopen 3 jaren assistent-coach (van Toon van Helfteren, Don Beck en Raoul Korner). Tevens is Jones sinds afgelopen zomer assistent-coach van de Nederlandse mannen A-ploeg.

Bondscoach Van Helfteren wil ongetwijfeld ook op korte termijn goede resultaten boeken, maar ik vermoed dat hij ook hoopt dat iemand als Jones zich weet te ontwikkelen tot toekomstige bondscoach.

Persoonlijk vind ik het jammer dat mannen als Sander van der Holst en Hein-Gerd Triemstra nog geen hoofd-coaches zijn van eredivisieploegen. Er zijn meer Nederlandse coaches nodig die weten hoe een ploeg goed moet verdedigen. Met alle respect: ik vind Michael Schuurs een coach die een ploeg leuk aanvallend basketball kan laten spelen, maar verdedigend is het matig. (Denk dat dit een voorname reden is waarom Nijmegen/Wijchen, sinds de club Magixx heet, ondanks de aanwezigheid van goede spelers nog nooit kampioen werd. "Offense sells tickets ...")

Het is goed om een bondscoach te hebben die thuis is in Nederland. Die de cultuur kent en begrijpt, die de nationale competitie op waarde weet te schatten en die de spelers kent.

Hieronder een interview met Jones en Van der Holst. (Bron: spm Shoeters tv)
http://www.youtube.com/watch?v=xoT6l07GUrc (deel 1)
http://www.youtube.com/watch?v=A6wEbVBWuus (deel 2)
http://www.youtube.com/watch?v=zQlDZgi1QeE (deel 3)

Ook voor clubs hoop ik op meer coaches die de clubcultuur kennen en respecteren, en die jeugd laten doorstromen. Dat heb ik gemist onder Marco van den Berg (verder een prima coach, het was het bestuur dat een 2e kampioenschap op rij voorkwam). Ik hoop dat hij als coach van het RTC Groningen kan zorgen voor een betere doorstroming van de jeugd naar het mannen 1 team!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten