Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

donderdag 8 augustus 2013

Studio basketball

De basketballcompetitie is weliswaar nog niet begonnen maar het zou helemaal niet zo vreemd zijn om een programma "Studio basketball" uit te zenden. Helaas is daar geen sprake van. Maar dat er ook geen "Basketball international" is, daar ben ik wel erg blij mee!

Alleen al het idee dat rtl een programma maakt, waarvan men denkt dat het over basketball gaat, maar wat slechts bestaat uit plat vermaak en het afzeiken van Jan & alleman, is misselijk makend.

Er wordt door idioten nog wel eens gesteld dat Johan Derksen kritisch durft te zijn en zijn mening niet verzwijgt uit angst. Onjuist! Derksen is niet kritisch. Derksen heeft de gave om uitspraken te doen die shockeren maar met kritisch heeft het niets te maken. Hij analyseert namelijk geen sterke en zwakke punten van anderen. Samen met zijn partners in crime (Wilfred ik Geneer me niet voor mijn domheid, ik geil slechts op aandacht en René ik begrijp niet dat mensen mij niet beG(r)ijpen!) bedenkt hij uitspraken die zorgen voor sensatie. 

Nu het nationale mannen A-team bezig is aan een serie kwalificatiewedstrijden voor het EK 2015 zou het erg fijn zijn als Mart Smeets een talkshow zou presenteren met als gasten Randy Wiel, Glenn Pinas, Ton Boot en Herman van den Belt om de kwalificatiewedstrijden te bespreken en te praten over nieuwtjes met betrekking tot de Nederlandse eredivisie.

Sporttalkshows van de NOS (of dat nu met Mart Smeets als presentator is of Jack van Gelder) draaien om informatie. Het is ook wel vermakelijk (er zijn heus wel opmerkingen waar om gelachen kan worden) maar voetbal of wielrennen, er wordt serieus over gesproken. De gasten hebben verstand van zaken (uitgezonderd enkele sporters die een andere sport beoefenen) en krijgen de gelegenheid hun zegje te doen. Iets wat bij Knevel & Van den Brink absoluut niet het geval is! Daar zat Marijn de Vries met haar sympathieke uitstraling als een soort pin-up girl aan tafel omdat de gastheren haar zulke ontzettend domme vragen stelden.

Ik heb al jaren veel waardering voor Mart Smeets maar dat hij in zijn boek "Dagboek van een sportgek" positief is over het EK programma van rtl (rond het EK 2012) dat valt me zwaar van hem tegen! Had gedacht dat Smeets meer smaak en beoordelingsvermogen heeft. Of had hij misschien een fles rode wijn leeggedronken voor hij die woorden op papier had gezet?

De nationale mannenbasketballploeg doet het tot nu toe goed. Er werd eerst thuis (in Den Bosch) gewonnen van Estland en vervolgens uit van Portugal. De ploeg van bondscoach Toon van Helfteren bewijst dat het niet draait om spelers met status maar om het maken van een TEAM. Er ontbreken inderdaad spelers met blessures (Henk Norel en Jessey Voorn) maar ook zijn er spelers bij die schijnbaar de motivatie missen om deel te nemen aan de kwalificatiereeks. Terwijl er door hen wel boos werd gereageerd op de plannen van de NBB om het A-team voor twee seizoenen terug te trekken uit het internationale circuit.

De selectie bestaat uit veel jonge spelers. Het zou goed zijn als er, naast Sam Jones, nóg een assistent-coach zou zijn die na het EK 2015 de positie van Van Helfteren kan overnemen. In die zin is het in mijn ogen spijtig dat gedurende deze kwalificatiereeks de bondscoach van de mannen under 20 (Hein Gerd Triemstra) niet tot de begeleidingsstaf van het A-team behoort.

De Olympische Spelen van 2016 zullen voor Nederland veel te vroeg komen maar, die van 2020? Jonge mannen als Jessey Voorn, Worthy de Jong, Henk Norel en Robin Smeulders kunnen dan denk ik, als ze blessurevrij blijven, goed presteren. Stefan Mladenovic, Thomas Koenis, Craig O, Jeroen van der List, Mohammed Kherrazi (en in de nabije toekomst wellicht ook Dexter Hope en Valentijn Lietmeijer) acht ik in staat om zich te ontwikkelen tot prima internationals. Spelers die het in de Nederlandse eredivisie nu al goed doen.

We hebben in andere landen ook Nederlandse mannen spelen maar in hoeverre die in beeld zijn bij de bondscoach? Charlon Kloof is zo'n speler.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten