Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

dinsdag 11 juni 2013

Nog 1 Nederlander voor DONAR?

Mogelijk nog 1 Nederlandse speler voor de breedte. Een (jonge) speler die de 11e of 12e man kan worden. (Gaat dan ten koste van een plek voor een jeugdspeler.)

Ik vind het contracteren van een extra jonge Nederlandse speler een goed idee. Maar ... dit zou niet ten koste moeten gaan van een opleidingsplek. Tenminste, niet als je kijkt naar de lange termijn. Dat zou de club in mijn ogen veel meer moeten doen. Ook als het gaat om de spelers die gecontracteerd worden.

Een extra Nederlander. Ik zou er voor kiezen om een jonge speler terug te halen. Dus, een speler die door DONAR is opgeleid in de jeugdteams. Dan zou ik kiezen voor een guard. Zijn komst betekent dan dat Van der Ark 11e man wordt. De 12e man dient een jeugdspeler te zijn!

Kijkend naar de nieuwe contracten dan zeg ik ...
Bekkering: goede keuze! Fysiek sterk (helaas niet heel lang), in mijn ogen de MVP van de play-offs (Leiden won het inside (ondanks dat Bekkering (en ook Hilliman) weinig werden betrokken in de aanval) omdat Bekkering veel aanvallende rebounds wist te pakken (en Hilliman ook in game 2 van de halve finaleserie tegen Groningen) en goed verdedigde.
O.: geen slechte keuze. Lange jongen, fysiek redelijk sterk (speelt althans krachtiger dan Weijs (Amsterdam), en ook meer allround (schot van afstand), en Van der List (die wel een beter afstandsschot heeft dan O.). Voor de lange(re) termijn denk ik een slimme keuze. Geen wonder dat ze hem voor 2 seizoenen hebben gecontracteerd. In tegenstelling tot Bekkering en Slagter die beiden voor 1 seizoen zijn vastgelegd.
Slagter: een goede speler (laat daar geen misverstand over bestaan!) maar ... geen speler met potentie. Logisch dat hij een contract voor 1 seizoen heeft getekend. Op wiens verzoek dat dan ook is gebeurd. Persoonlijk had ik veel liever gezien dat Stefan Mladenovic was gecontracteerd. Of Valentijn Lietmeijer. Nu kiest de club voor Voorn + Slagter + Van der Ark op de 2 en voor Dourisseau + Slagter op de 3. Ik zou hebben gekozen voor Voorn + Mladenovic/Lietmeijer op de 2 en voor Dourisseau + Van der Ark op de 3. Ja, dan heb je op de 2 betere spelers (althans opgeteld) dan op de 3 maar die keuze zou ik wel maken. Zeker als de club besluit om voor de breedte alsnog een jonge Nederlandse speler te halen voor de 2 of 3 positie. (Een nuttige Nederlandse 5 heb ik niet voor ogen. Rik Pijp halen terwijl je Van der Reijden (niet dat Van der Reijden beter is dan Pijp) hebt vind ik geen interessante zet.

Skelin: ik had veel liever Erik Braal verwelkomd. Braal is mijns inziens tactisch veel beter. Én, hij geeft jonge spelers veel meer kans om zich te ontwikkelen! De kans dat spelers die ooit de jeugdopleiding van DONAR doorliepen, en zich elders hebben ontwikkeld, terugkeren zou met Braal als coach veel groter zijn. En, het belang van dit soort spelers in je selectie (ze moeten wel goed zijn!) dien je niet te onderschatten! Binding met het publiek, een voorbeeld voor spelers in de jeugdopleiding, clubcultuur.

De buitenlandse spelers worden gehaald voor de posities point-guard en power-forward? Ik zou gaan voor center en point-guard. Bekkering is een power-forward en geen center! Craig O. gebruiken als lange power-forward is tactisch slimmer dan hem te gebruiken als center. Want op die positie heeft hij minder lengte overwicht. Koenis met een nieuwe center laten concurreren om speelminuten is denk ik verstandiger dan hem te laten starten en Craig O. in te zetten als zijn back-up. (Dit omdat je dan denk ik een te zwakke back-up hebt.) Een suggestie voor de positie van STARTENDE center? Josh Duinker! (Center/power-forward, 210cm lang, Australiër/Nederlander)

De point-guard? Als het lukt om een heel goede buitenlandse point-guard te contracteren dan is dat prima. Maar ... ik zou de optie Mladenovic en Van der Horst als point-guards zeker open houden! (En dan Lietmeijer halen als back-up shooting-guard en Van der Ark doorschuiven naar de positie van back-up small-forward.) Bryan Defares (die het niet zo slecht deed in de play-offs, in tegenstelling tot David Bell en Alex Wesby!) terughalen zou ik niet doen. Defares is weliswaar een 'floorleader' en een ervaren speler (waar Van der Horst van zou kunnen leren) maar dan zou ik toch kijken naar de toekomst. Rogier Jansen (geen point-guard) alsnog een nieuw contract aanbieden zou ik ook niet doen. Mladenovic (een speler die ook op de 1 en de 2 kan spelen) is meer een 1, en kan in de toekomst alleen nog maar een betere point-guard worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten