Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

dinsdag 12 maart 2013

De adverteerder bepaalt

Begin jaren 90 stonden de kranten (NRC, Trouw, Volkskrant) vol met kopieën van dreigbrieven. Dreigbrieven die ook voor de camera's van CNN en diverse nieuwszenders werden getoond. Uitgezonden op de internationale tv. Deze dreigbrieven waren verstuurd door bestuurders van de UCI en gericht aan medewerkers van de UCI (controleurs). Inhoud: "als Lance A. door een positieve test, die jij hebt afgenomen, bestraft wordt wegens dopinggebruik dan wordt dat de dood van jou en je partner en/of kind(eren)!"

Onderzoekers werden verplicht om monsters (bloed en urine) en uitslagen te vernietigen. Dat werd, onder protest, braaf gedaan. De rapporten waarin geschreven werd dat men onder protest bewijzen had vernietigd konden niet worden gebruikt om A. later alsnog te vervolgen.

Met de positieve testen (minstens 10) die niet tijdig vernietigd werden (want gepubliceerd) deed men (UCI) niets.

A. had attesten die hem toestemming gaven om doping te gebruiken omdat hij kanker had gehad. Deze ziekte had hij gepland gekregen als gevolg van eerder dopinggebruik. Ook hierover was bewijs (medische dossiers) gepubliceerd.

Nu, jaren later, bleek in het interview met A. (Oprah) en Heintje V. (NOS Studio Sport) dat internationale media hier niets meer van weten. Ahum. Hoe kan dat?

Simpel. Men mag niets over deze feiten zeggen omdat adverteerders dit niet willen. Waarschijnlijk omdat adverteerders jarenlang rijk zijn geworden aan A. en omdat zij de UCI hebben omgekocht.

De macht van adverteerders, en ook sponsoren, is erg groot! Om die reden zou je heel kritisch moeten zijn op de sponsor en de relatie die je met hem hebt. Uit voorzorg zou je bepaalde ondernemingen al moeten uitsluiten. Echter, die luxe is er financieel gezien niet altijd.

Of je dan maar je ziel moet verkopen aan de duivel, en een contract moet afsluiten met bijvoorbeeld een goksite? Nee! Dan moet je, spijtig genoeg, genoegen nemen met veel minder geld. En dus minder kwaliteit / publiciteit. Want wat is het risico van een goksite als sponsor? Bevolen match-fixing! Iets wat nog kwalijker is dan match-fixing die ontstaat omdat een club contact heeft met een partij waar men niet financieel afhankelijk van is. Maar waarmee men een deal sluit uit hebzucht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten