Aanbevolen post

Donar 2018/2019

Dit bericht zal worden ge-update als er veranderingen zijn. Hoe zal de ploeg er in het nieuwe seizoen uitzien? Ik plaats hieronder een ove...

zaterdag 15 december 2012

Michael Schuurs

Zou Michael Schuurs, ex-coach van Magixx, morgenmiddag aanwezig zijn in Groningen? Of kiest hij er voor om naar de wedstrijd Den Bosch vs Leiden te gaan?

In Martiniplaza kijken naar Flames vs Magixx, maar tegelijker tijd ook naar Den Bosch vs Leiden (via de tv), zou ideaal zijn. Geen idee of ik met mijn laptop in de Plaza op internet kan komen. (De wedstrijd wordt vast ook wel uitgezonden via de website www.NOS.nl.)

Michael Schuurs, ontslagen in Hongarije, is een van de personen die door fans is genoemd als kandidaat om Hakim Salem op te volgen. Zelf zou ik, maar dat zei ik al VOOR de Groninger eredivisie club een contract afsloot met Hakim Salem, kiezen voor het duo Schuurs & Salem.

In mijn ogen is Salem, de huidige coach van de Flames, geschikt voor het instrueren van defensief basketball en rebounding.

De kwaliteit van Schuurs is mijns inziens om een ploeg slim aanvallend basketball te laten spelen. Om de verdediging van de tegenstander te lezen, en de zwakheden daarin uit te buiten.

Qua verdediging kan en moet het, als je het mij vraagt, beter maar is het niet zo dat Salem moet vrezen dat iemand als Schuur dat aspect beter voor elkaar krijgt.

De aanval is veel te statisch, veel te voorspelbaar. Het gaat in 1, enorm traag, tempo. Spelers staan veel al stil en, ondanks de afwezigheid van voldoende goede schutters, is de aanval gericht op het schieten van de driepunter. Dat hoeft niet slecht te zijn, als het schot valt en het ruimte en kansen oplevert voor de spelers onder de borden. Helaas is dat, vind ik, nauwelijks het geval.

Ik betwijfel, maar hoop op het tegendeel, of alleen de komst van Nate Rohnert dit gaat verbeteren. Wanneer de ploeg eens speelt met drie schutters (Jansen, Voorn en Theeuwkens) en een 'kleine' forward (Dourisseau) zie ik ook geen aanvallen die de 'inside-spelers' in staat stellen om goed te presteren. Het zal mede te maken hebben met het feit dat Jansen, door gebrek aan wedstrijdritme, nog niet op schot is (zijn percentage is wel erg laag) maar de gehele ploeg heeft ook nog eens last van een slechte passing, van onvoldoende 'chemistry' en van onvoldoende gogme.

Een aanpassing van de coaching-staff zou kunnen helpen. Maar of het financieel gezien mogelijk is?

Over 'chemistry': de ploeg is wel een TEAM, spelers werken hard voor elkaar, maar ... de radertjes passen niet in elkaar. Of er zit zand tussen. De komst van Jansen, het idee is (gezien verklaringen van Martin de Vries) niet slecht, lijkt er voor te hebben gezorgd dat het zelfvertrouwen van Jessey Voorn is geslonken.

In mijn ogen zou het helpen om Jansen niet tot de back-up van Voorn te maken. Kies voor een starting-five: Rohnert (pg), Jansen (sg), Voorn (sg/sf), De Randamie (pf) en Koenis (c). En een tweede vijf: Van der Horst (pg), Theeuwkens (sg), Dourisseau (sf), Boykin (pf) en Kingma (c). Maar ... probeer ook korte fasen de formatie Rohnert, Jansen, Voorn, Dourisseau en Boykin / Koenis. Hou er wel rekening mee dat, met Kingma als center, de ploeg defensief beter zal zijn. Dus als je bang bent dat een bezetting Rohnert, Jansen, Voorn, Dourisseau en Boykin / Koenis een te zwakke verdediging zal hebben, dan een aanpassing maken op de center-positie.

Maar hé, ik ben slechts een toeschouwer! Reageer vooral gerust. Vertel waar jij voor zou kiezen en waarom!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten